Türk demokrasi tarihinin en önemli yapı taşlarından biri olan II. Meşrutiyet dönemini beyaz perdeye taşıyan “ Abdülhamid Düşerken", konu aldığı yıllar nedeniyle bu ...">
Abdülhamit Düşerken

Abdülhamit Düşerken

Puan : 4/10 50 oy
Yönetmen: Ziya Öztan
Oyuncular
:
Yapım Yılı: (125 dk)
Vizyon Tarihi: 18 Nisan 2003 Cuma
Senaryo: Ziya Öztan
Yapımcı Firma: TRT
Yapım Ülkesi: Türkiye
Orijinal Dil: Türkçe
Resmi Site: www.trt.net.tr
Dağıtıcı Firma: UIP

Abdülhamit Düşerken Filminin Özeti

YORUM YAP
Seyirciyle buluştuğunda ikisi de büyük yankılar uyandıran "Kurtuluş" ve "Cumhuriyet"in ardından gelen "Abdülhamid Düşerken" bu iki çalışmanın tamamlayıcısı niteliğini taşıyor. Konusu 1908 – 1909 Meşrutiyet yıllarında geçen “Abdülhamid Düşerken” ile üçleme [Meşrutiyet, Kurtuluş, Cumhuriyet] tamamlandı.

Türk demokrasi tarihinin en önemli yapı taşlarından biri olan II. Meşrutiyet dönemini beyaz perdeye taşıyan “ Abdülhamid Düşerken", konu aldığı yıllar nedeniyle bu üçlemenin başlangıcını oluşturdu.İttihat ve Terakki, İkinci Meşrutiyetin ilanı, Osmanlı İmparatorluğu’ndaki demokratikleşme mücadelesi, Balkanlardaki gelişmeler, 31 Mart Ayaklanması gibi Cumhuriyetimizin kuruluş sürecini derinden etkilemiş olaylar filmde yer aldı.

Çekim Bilgileri

HANGİ SAHNE NEREDE ÇEKİLDİ?
“ Abdülhamid Düşerken”in çekimlerine 19 Haziran 2002 tarihinde TBMM Genel Sekreterliği Milli Sara...
Devamı için tıklayın...
HANGİ SAHNE NEREDE ÇEKİLDİ?
“ Abdülhamid Düşerken”in çekimlerine 19 Haziran 2002 tarihinde TBMM Genel Sekreterliği Milli Saraylar Dairesi Başkanlığına bağlı Maslak Kasırlarında başlandı.
Namık Kemal’in “Vatan yahut Silistre” piyesinin temsili öncesi ve temsilinden sahnelerin çekimleri ise Beyoğlu Ses Tiyatrosu’nda (Ferhan Şensoy’un Tiyatrosu) gerçekleştirildi. Bu çekimlere Meltem Cumbul, Halil Ergün, Ali Poyrazoğlu, Nedim Saban, Mehmet Kurtuluş, Kaan Girgin ve Ceyda Düvenci’nin yanısıra temsili izlemeye gelen büyük kalabalığı canlandıran oyuncular katıldı.
Filmin diğer önemli sahnelerinden birisi de gizli yemin töreni sahnesiydi. Karaköy Rum İlkokulunda gerçekleştirilen çekime Mehmet Kurtuluş, Halil Ergün, Güven Kıraç, Bekir Aksoy, Levent Ülgen ve Memet Ali Alabora katıldı.
Bu sahnede, cemiyet görevlisi (Levent Ülgen) tarafından gözleri bağlı olarak binaya alınan Makedonya – Manastır - Selanik Yöresi Eşkıya Baskı ve Sindirme Taburu’ndan Teğmen Arif’in (Mehmet Ali Alabora), hürriyet yolunda ölümü pahasına mücadele edeceğine dair yemin ettiğini izleyeceğiz.
Gizli yemin töreninde bulunan ve teğmenin İttihat ve Terakki Cemiyetine girişini onaylayan üç kişi, sadece gözlerini açık bırakan siyah başlıklar giymişlerdir. Bunlar, Başkan Talat Bey (Halil Ergün), Şefik Bey (Mehmet Kurtuluş) ve Cavit Beylerdir (Güven Kıraç). Yemin töreninden sonra Şefik Bey; Talat Bey’in, Resneli Niyazi Bey’e (Bekir Aksoy) ulaştırması için verdiği Merkez-i Umumi kararını elden vermeyi tercih edecek ve dağa çıkmış olan Resneli Niyazi ve Eyüp Sabri’ye bağlı kuvvetlere katılmak üzere yola çıkacaktır.
1117 numaralı İttihat ve Terakki Cemiyeti üyesi Teğmen Arif, önünde yemin ettiği, onun gibi olmaya özendiği Binbaşı Şefik’le bir kez daha karşılaşacaktır. Farklı koşullarda.
Karaköy Rum İlkokulunda 11. Redif Tümeni ve Selanik Subay Kulübü ile ilgili çekimler de yapıldı. Bu sahnelerde Tarık Akan (Mahmut Şevket Paşa), Serdar Orçin (Mustafa Kemal), Önder Alkım (Hüseyin Hüsnü Paşa) ve Veysel Diker (Binbaşı Naki) rol aldı.
Meclis-i Mebusan önünde ve Sultanahmet Meydanı’ndaki büyük gösterilerin canlandırıldığı sahnelerin çekimi, olayların yaşandığı gerçek mekan olan Sultanahmet Meydanı’nda gerçekleştirildi,Üsküdar’da bulunan Mesa Konağı, İttihat ve Terakki Merkezi binası olarak kullanıldı.Hüseyin Hilmi Paşa’nın konağıyla ilgili çekimler Hidiv Kasrı’nda yapıldı.


İstanbul’un artık var olmayan tarihi mekanları için hazırlanan dekor ve fasatlar ise Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde kuruldu. Burada kurulan dekorlar şöyle sıralanıyor: Beyoğlu, Galata gibi semtlerin cadde ve sokakları, Selanik kentinin cadde ve sokakları, İttihat Terakki Merkezi Önü, İkdam Gazetesi, Talat’ın saklandığı ev, Harbiye Nezareti koğuşu, Meclis-i Mebusan dışı ve içi.
Hareket Ordusu’nun İstanbul’a girişiyle ilgili sahnelerin çekimi, iki ayrı mekanda gerçekleştirildi. Eyüp’te oluşturulan Manastır Postahanesi sahnesinden başlayan çekimlere İstanbul Üniversitesi’nin Beyazıt kampüsünde devam edildi. İstanbul Üniversitesi’nde ayrıca Mülkiye Eylemi sahnelerinin çekimleri de yapıldı.
Şale Köşkü önünde ve salonunda yapılan çekimlerde II. Meşrutiyet’in ilanı ve Meclis-i Mebusan’ın açılışı nedeniyle II. Abdülhamid’in Şale Köşkü’nde milletvekillerine verdiği yemek canlandırıldı. Bu sahnelerde çok sayıda oyuncunun yanısıra saray bandosu, saray askerleri ve milletvekillerini canlandıran oyuncular yer aldı.
Atlı sahnelerin çoğunluğunun çekimleri Bilezikçi Çiftliği’nde yapıldı. Bilezikçi Çiftliği ve çevresinde ayrıca kır evi, Talat Osman Paşa Karargahı, kamp yerleri ve dağ yolları çekimleri yapıldı.
“Abdülhamid Düşerken”in önemli mekanlarından birisi de Yıldız Sarayı oldu. Abdülhamid’in Cuma Selamlığı sahnesinde saray bandosu, 200 kişilik saray askerleri grubu ve Abdülhamid’i görmek için toplanmış halk kalabalığı görüntülendi.
Harem ile ilgili görüntüler ise Yıldız Sarayı bünyesinde bulunan Küçük Mabeyn ve Tiyatro Salonunda yapıldı. Bu sahnelerde Çetin Öner (Abdülhamid), Mihrace Yekenkuluğ (Fatma Pesend Hanım), Selin Demiratak (Ayşe Sultan), Barış Günersel (Refia Sultan) ve diğer harem kadınları vardı.
Deniz subayı Ali Kabuli’nin Yıldız Sarayı önünde askerler tarafından katli ile ilgili sahnelerin çekimi de Yıldız Sarayı’nda yapıldı. Bu sahnede yaklaşık 200 kişilik sivil-asker rolü vardı.
Gülhane Parkı’nın sahil tarafında bulunan Milli Savunma Bakanlığı’na bağlı İç Tedarik Depoları’nda da bazı sahnelerin çekimi yapıldı. Bunlar arasında 11. Redif Tümeni avlusu, istasyon ve vagon sahneleri vardı.
Taşkışla’da yapılan çekimlerde II. Abdülhamid’i marangozhanesinde çalışırken göreceğimiz sahnede Çetin Öner (Abdülhamid) ve Tarık Günersel (Ali Cevat) rol aldı.
Taşkışla’da fotoğrafhanede geçen sahnede ise İttihat ve Terakki Cemiyeti liderlerinden Enver Bey (Fikret Kuşkan) ve Resneli Niyazi’nin (Bekir Aksoy) birlikte fotoğraf çektirmesi görüntülendi.
Talat Bey (Halil Ergün) ve Şefik’in (Mehmet Kurtuluş) gece kulübünde yemek yediği sahnenin çekimi, Büyük Londra Oteli Gece Kulübü’nde gerçekleştirildi.
Boğaziçi’nde yapılan çekimde ise, kayık sefası ve Fransız Gemisi ile ilgili sahneler çekildi. Bu sahnelerde Meltem Cumbul (Nimet), Şebnem Sönmez (Çeşmifelek) ve Kaan Girgin (Sedat Bey) rol aldılar.

Açıklar

“Abdülhamid Düşerken” in çekimlerine Maslak Kasırları’nda ve Yıldız Sarayı’nda başlanmıştı. Tarihi mekanların birçoğunun günümüzd... Devamı için tıklayın...
“Abdülhamid Düşerken” in çekimlerine Maslak Kasırları’nda ve Yıldız Sarayı’nda başlanmıştı. Tarihi mekanların birçoğunun günümüzde var olmaması nedeniyle yapım için dönemin ruhunu yansıtan dev dekor ve fasatlar kuruldu. Marmara Üniversitesi’nin bahçesinde 6 bin metrekarelik bir alanda eski Beyoğlu ve İstiklal Caddesi’nin canlandırıldığı dev bir plato hazırlandı.
“Kurtuluş” ve “Cumhuriyet” isimli yapımlarla da tanıdığımız yönetmen ve senaryo yazarı Ziya Öztan, II. Meşrutiyet’in ilanı ile başlayan filmde, Sultan Abdülhamid’in tahttan indirilmesi, 31 Mart olayları ve Harekat Ordusu’nun İstanbul’a gelişinin konu edildiğini, ayrıca bu olaylar sırasında yaşanan büyük bir tutkunun da anlatıldığını söyledi.
“Abdülhamid Düşerken”i bir üçlemenin gecikmiş ilk filmi sözleriyle tanımlayan yönetmen Ziya Öztan, filmi için, “Kurtuluş savaşının hiç filmi yoktu. Cumhuriyet bir eğitim filmiydi, “Abdülhamid Düşerken” bir sinema filmi. O nedenle tarihte var olmayan (kurmaca ) kişiler de var . Tarihimizin en heyecanlı yılları. Sadece tarih değil, aşk ve ihtiras filmi. Adeta bugün gibi...” diyor.
Sinema kariyeri boyunca farklı konuları anlatan birçok filmde oynayan Meltem Cumbul, “Abdülhamid Düşerken”deki rolüyle ilk kez tarihi bir filmde rol almış oldu. Filmde paşa kızı Nimet karakterini canlandıran Cumbul, 'Hayatımda ilk kez bu kadar büyük prodüksiyonda ve tarihi bir filmde oynuyorum. Türkiye'nin en önemli oyuncularının yer aldığı muhteşem bir kadroyla çalışıyorum' dedi.
Meltem Cumbul filmde canlandıracağı karakter için o döneme ait pek çok belge incelediğini, kitaplar okuduğunu ve çekimlere başlamadan önce heyecandan üç kilo verdiğini söylüyor ve ekliyor: “E, o kadar olacak, paşa kızı olmak kolay mı?”
Cumbul, filmde portresini çizdiği paşa kızı Nimet rolünü ise şu sözcüklerle tanımladı: “Kurgu karakterleriz biz, tarihte yaşamayan karakterler Nimet ve benim babam Mehmet Şehabettin Paşa. Diğer bütün karakterler tarihte yer alan karakterler. Nimet ihtiraslı bir paşa kızı ve ihtirasının örtüştüğü, ortaklığa girdiği kocası İttihat ve Terakkici Binbaşı Şefik’le birlikte iktidara oynamaya çalışıyorlar...”
Meltem Cumbul’un eşi rolündeki Mehmet Kurtuluş ise Almanya’dan transfer. Sanatçı hayli hareketli sahnelerin de yer aldığı çekimleri anlatırken, “Çekimler çok iyi gitti. Çok hareketli sahneler var. Mesela beni saraya çağırıyorlar, o günler ateşli günler . Bizi askerler karşılıyor ve arkamızdan ateş ediyorlar...” dedi.
DEVRİMCİNİN İHTİŞAMLA SINANMASI
Bir gece kulübünde şantöz şarkı söylerken, Talat ve Şefik içkilerini yudumlamaktadırlar.
Şefik: Beynimi de yüreğimi de kavuran bir tutku haline geldi.
 

Abdülhamit Düşerken Filminin Oyuncuları


Abdülhamit Düşerken Filmi Kullanıcı Yorumları

İlk yorumu siz yapın...

Abdülhamit Düşerken Filmine Yorum Yap



 
>> >> Abdülhamit Düşerken

Vizyondaki Filmler