5. Uçan Süpürge Kadın Fimleri Festivalinde 'Feminist Sinema Tarihi'

12.3.2002
La Coquille et le Clergyman (Denizkabuğu ve Rahip-1927)


Türkiye’nin ilk ve tek kadın filmleri festivali olan 5. Uçan Süpürge Kadın Filmleri Festivali bu sene de 2-9 Mayıs 2002 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleşecek. Festival tarihleri yaklaştıkça programın çerçevesi, her geçen gün daha da belirginleşiyor. Bu seneki festivalde yaklaşık 95 film belirli başlıklar altında sinemaseverlerle buluşacak. “Her Biri Ayrı Renk”, “Kısa Olmazsa Olmaz” gibi bölümleriyle kadın yönetmenler tarafından son yıllarda çekilmiş kısa ve uzun filmleri seyirciyle buluşturacak olan festival, toplu gösterimleriyle de çok önemli ilklere imza atmış ve kendine sinema tarihi içinde tartışmasız yer edinmiş kadın yönetmenleri tanımamızı sağlayacak. Festivalin bu amaçla gerçekleştirilen “Feminist Sinema Tarihi” bölümünde, Fransız avangart sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri olan GERMAINE DULAC (1882–1942) toplu gösterisi yer alıyor. GERMAINE DULAC, 1882’de Charlotte Elisabeth Germaine Saisset-Schneider adıyla Amiens’te dünyaya gelir. Babası asker olduğundan Paris’te babaannesinin yanında büyür ve burada müzik ve opera başta olmak üzere bir çok dalda sanat eğitimi alma olanağı bulur. 1905’te mühendis-yazar Marie-Louis Albert-Dulac ile evlenir ve eşinin etkisiyle gazeteciliğe yönelir. Zamanının önde gelen feministlerinden biri olarak, kadınların oy hakkını savunan bir hareketin yayın organı olan La Française’nın editörlüğünü yapar. Aynı zamanda yayının tiyatro ve sinema eleştirmenliğini yürütür ve sinemayı bir sanat dalı olarak daha çok sevmeye başlar. 1915’te kocasıyla birlikte küçük bir prodüksiyon şirketi olan Delia Film’i kurar ve son derece yenilikçi, küçük bütçeli filmler çekmeye başlar. Fransız sinemasında Alice Guy’dan sonra ikinci kadın yönetmendir. La Fete Espagnole (İspanyol Şenliği-1920) ve başyapıtı La Souriante Madame Buedet (Güleryüzlü Madam Buedet-1923) ile Fransız sinemasındaki izlenimci akımın öncülerindendir. 1920’lerin ortasından itibaren gerçeküstücü çalışması La Coquille et le Clergyman (Denizkabuğu ve Rahip-1927) ve diğer deneysel filmleriyle Fransız sinemasının “ikinci avangart” döneminin önemli kişilerinden biri olur. 1920’lerin sonlarına doğru soyut ve teorik konulara yönelir, en bilinen yazıları film teorisi üzerinedir. Sesli sinemaya geçilmesinden sonra konulu film çekmez. 1932’den 1935’e kadar haber bültenleri ve belgeseller çeker. Geçirdiği bir kalp krizinden sonra aktif yönetmen olarak çok az çalışır, hareket kabiliyeti gittikçe azalır ve 1942’de Paris Alman işgali altında iken gözlerden uzakta yaşama veda eder. Dulac, etkili bir film eleştirmeni, Fransa’da sinema kulübü hareketinin enerjik destekçisi ve yüzlerce değerlendirme ve makalenin yazarıdır. Filmleri ve teorik çalışmalarındaki amacı, edebiyatın, sahnenin hatta diğer görsel sanatların etkisinden arınmış “saf” sinemadır. “Müziğe göre inşa edilmiş” veya “görsel müziğin kurallarına göre yapılmış” filmlerden söz eder. Döneminde iyi bir sinemacı olarak tanınıp ve sinema çevrelerinde her zaman saygıyla anılsa da asıl önemi, feminist sinema tarihçilerinin son dönemde 1939’dan önceki kadın yönetmenlerin çalışmalarını yeniden keşfetmeye başlamaları ile birlikte ortaya çıkar. Festivalde izleyeceğimiz Germaine Dulac Filmleri: La Souriante Madame Beudet (Guleryuzlu Madam Beudet), 1923, siyah-beyaz, sessiz, 32 dakika La Coquille et le Clergyman (Denizkabuğu ve Rahip), 1927, siyah-beyaz, sessiz, 40 dakika L’invitation Au Voyage (Yolculuğa Davet), 1927, siyah-beyaz, sessiz, 33 dakika Disque 957 (957. Plak), 1928, siyah-beyaz, sessiz, 6 dakika Thémes Et Variations, (Konular ve Çeşitlemeler) 1928, siyah-beyaz, sessiz, 9 dakika Étude Cinématographique Sur Une Arabesque, (Arabesk Üzerine Sinematografik Bir Çalışma) 1929, siyah-beyaz, sessiz, 7 dakika



Kaynak: interSinema

En Son Haberler


>> >> 5. Uçan Süpürge Kadın Fimleri Festivalinde 'Feminist Sinema Tarihi'

Haberler


Vizyondaki Filmler