‘Sonbahar’a yabancı eleştirmenlerden ‘tam not’

30.12.2008
‘Sonbahar’a yabancı eleştirmenlerden ‘tam not’


Yönetmenliğini Özcan Alper’in üstlendiği “Sonbahar” adlı film, yabancı film eleştirmenlerinden tam not aldı. Halen gösterimde bulunan, ulusal ve uluslararası festivallerde ödüller kazanan “Sonbahar” filmine, Avrupa Sinemasına ilişkin yapımları değerlendiren “Film New Europe” isimli yayın organının 2008 yılı seçkisinde yer verildi. Burada, filmin yönetmeni Özcan Alper ile ilgili “Türkiye Sinemasının “yeni sesi” değerlendirmesi ve “Sonbahar filmine özellikle dikkat etmenizi öneriyoruz” yorumu yapıldı. “Film New Europe”, yıl sonu değerlendirmelerinde Avrupa’nın göze çarpan yönetmen ve filmlerine yer veriyor. “DOĞA İLE İNSAN RUHUNU DENGELİYOR” Sinema sektörü yayın organı Variety dergisinde de sinema eleştirmeni Jay Weissberg, filmle ilgili “Sonbahar’ın karlı tepelerinin üzerine çöken melankoli havası, beraberinde Türk Sinemasından etkileyici, yeni bir sesin memnuniyet veren duygusunu getiriyor” değerlendirmesini yaptı. Özcan Alper’in, “umut yoksunu” bir bölgede olan evine dönen eski politik mahkumun örselenmiş ruhunu dokunaklı biçimde yansıttığının belirtildiği eleştiride şöyle denildi: “Özcan Alper’in bu güçlü yapıtı, doğa ile insan ruhunu çok güzel dengeliyor. Diyalogları zaman zaman biraz fazla açıklayıcı olmakla birlikte, Alper’in sezgileri büyük ölçüde isabetli ve oyuncu yönetimi de kendine güvenli. ... Yönetmen, sonbaharın solmakta olan bütün güzelliğiyle altın kahveden koyu yeşillerine, kış yaklaşırken karla kaplanan manzaraya ustalıkla geçiş yaparken objektifine olgunlukla hakim olduğunu gösteriyor. Müzik, ölçülü kullanılmış ve baskın çıkmıyor. Aksine özenle, nazikçe duyguları öteliyor.” “Screen Daily” adlı sinema sitesinin eleştirmenlerinden Dan Fainaru ise değerlendirme yazısında Özcan Alper’in ilk filmi Sonbahar’ın güçlü bir dramatik yapıya sahip bulunduğunu belirtti. Fainaru, “Sonbahar, Kim Ki-Duk’un, ‘İlkbahar, Yaz, Sonbahar, Kış ve...İlkbahar’ından bile daha yoğun kişisel bir önerme” yorumunu yaptı. Bu kıyaslamayı sadece filmin adı üzerinden yapmadığını ifade eden eleştirmen, filmde, beklediği bir şey kalmamış bir adamın kişisel trajedisinden öte gölgeler arasında gizlenmiş olsa da apaçık görünen şeyin “sosyalist rüyanın acıklı aldanışı” olduğu görüşünü aktardı. Görkemli doğa manzaralarının oluşturulan atmosferi güçlü kıldığına değinilen yazıda, “Yusuf’un kentteki geçmişine yapılan geri dönüşler zaman zaman pastoral atmosferi zedeliyorsa da yararlı ve etkili biçimde kullanılıyor. Oyunculuk da kalan tüm ögeler gibi minimalist tutulmuş, duyguları göstermektense ima ediyor” denildi. İzleyiciyle 19 Aralıkta buluşan “Sonbahar”, son olarak Tiflis Film Festivali’nde “Gümüş Promoteus” ödülünü kazandı. Montreal, Bangkok, Saraybosna, Selanik, Locarno, Estonya gibi önemli festivallerde gösterilen film, Adana Altın Koza Film Festivali’nde “En İyi Film” ödülünü kazandı. Yapım, Locarno, Roma, Med Film, Antalya Avrasya ve Gezici Festival de dahil ulusal ve uluslararası festivallerden de ödüllerle döndü. ÖDÜLLÜ FİLMİ ANADOLU YOLLARINDA Filmin yönetmeni Özcan Alper, “Filmin gösterime girdiği birçok yerde söyleşilerle seyirciye ulaşmaya çalışıyoruz. Amacımız, farklı bir sinema kültürünü tabana yaymak” dedi. Özcan Alper, filmle ilgili olarak Reşatbey Mahallesi’nde bir kafede düzenlenen söyleşiden önce yaptığı açıklamada Altın Koza Film Festivali’nde “En iyi film” ödülü alan Sonbahar’ın ulusal ve uluslararası festivallerde şu ana kadar 9 ödül aldığını söyledi. Filmin Türkiye genelinde 35 kopyayla gösterime girdiğini ifade eden Alper, “Sonbahar’ın gösterildiği salonlarda seansların doluya yakın geçtiği bilgisini alıyoruz. 1 haftada 35 bin seyirciyi geçtik. Kopya başına iyi bir rakam. Diğer büyük filmler gibi 400 kopyayla gösterime girseydik ilk haftada 400 bine ulaşabilirdik. Kopya sayısını artırmak istedik ama gösterimde olan filmler nedeniyle bu mümkün olmadı” dedi. Filmin gösterime girmesiyle bir köşeye çekilmediklerini kaydeden Alper, “Filmin gösterime girdiği birçok yerde söyleşilerle seyirciye ulaşmaya çalışıyoruz. Amacımız, farklı bir sinema kültürünü tabana yaymak, seyirciyle doğrudan konuşmak, onların eleştirilerini ve görüşlerini almak, Anadolu’nun birçok yerinde sinemayla ilgilenen gençlerle tanışmak” diye konuştu. Sanat filmleri ve bağımsız sinema Şu ana kadar İstanbul, Ankara, Diyarbakır ve İzmir’de söyleşiler gerçekleştirdiklerini belirten Özcan, şunları söyledi: “Sırada Batman, Trabzon, Samsun, Ordu, Isparta ve Mersin gibi kentler var. ‘Seyirci iyi filmlere ilgi göstermiyor’ diye şikayet var. Hiç kitap okumayan birisine Dostoyevski’yi, Yaşar Kemal’i okutamazsınız. O kişiye önce kitap okuma alışkanlığı kazandırılmalı, sonra edebiyatla ilişki kurmaya başlayabilir. Yani seyirciye ne kadar sanat filmi izlettirirsen onlarla diyalog ne kadar kurarsan o filmlerin izlenirliği o kadar artar.” Türk sinemasının İstanbul’a sıkıştığını ifade eden Özcan, şöyle konuştu: “Bir kişi yönetmen olunca sanki başka bir dünyada yaşıyormuş gibi bir izlenim var. Ancak onlarla yüz yüze konuşunca öyle olmadığını anlıyorlar. Karşılıklı paylaşımda bulunulabileceğini görüyorlar. Bu nedenle Anadolu’yu geziyoruz. Amatör sinema toplulukları var. Onlarla buluşuyor, sadece kendi filmimizi değil sinemayı paylaşma fırsatı buluyoruz.” “Bağımsız sinema” konusunun son yıllarda çok konuşulduğunu ifade eden Özcan, “Bağımsız sinema, kendi bağımsız dağıtım ağlarını kurduğu müddetçe var olabilir. İleride kendimiz bir filmi hem yapıp hem de tekellerin dışında, ticari kaygı olmadan kurulmuş sinema salonlarında göstermek istiyoruz. Bunun da etüdünü yapıyorum” dedi. Adana’da film projesi “Sonbahar” filminin yapımcısı Serkan Acar’la iki film projeleri olduğunu söyleyen Özcan, “Benim yönetmenlik yapacağım bir filmde o yapımcılık yapacak, onun çekeceği filmde de ben yapımcılık yapacağım. Onun filmi Adana’da geçiyor. Mart ayında senaryoyu tekrar inceleyeceğiz ve Adana’da çekim için uygun mekanları inceleyeceğiz” diye konuştu.



Kaynak: ntvmsnbc

En Son Haberler


>> >> ‘Sonbahar’a yabancı eleştirmenlerden ‘tam not’

Haberler


Vizyondaki Filmler