Türk sinemasına Fransız kalmıyorlar

25.4.2006
Fransa'da son olarak gösterime giren Türk filmi 'Bulutları Beklerken'.


Fransa'da ticari dağıtım ağına giren Türk filmlerinin sayısı son iki yılda büyük artış gösterdi. Bu yıl gösterime giren Türk filmi sayısı 10'u geçecek gibi görünüyor Bir Türk filminin Fransa'da ticari dağıtım ağında yer bulabilmesi,30 yıldan bu yana 'olay' sayılırdı. Yalnız Paris'te, küçük bir sinemanın afişine çıkmak bile başarıydı.1970'lerden 2000'lere kadar Fransız sinemaseverin önüne gelebilen filmlerimizin sayısı, bir düzineye zar zor ulaşabilmişti... Son iki yıl içinde durum tersine döndü. Bir Türk filminin, bırakın Paris'i, kimi kasabalara dek afişlere çıkması, artık sıradan bir haber oldu... Veriler gerçekten şaşırtıcı. Özellikle yılbaşından bu yana olağanüstü bir artış var. Toplu gösteriler ve festivaller dışında hâlâ afişte bulunan Türk filmlerine önümüzdeki haftalarda izleyiciyle buluşacak olanları da eklersek,2006 yılı içinde 10 film düzeyinin aşılması bekleniyor! 'Uzak'la gelen başarı Her şey iki yıl önce, iki koldan birden gelişmeye başlamıştı. Bir yanda yaratıcı Türk sinemasının en özgün örneklerinden 'Uzak' (Fransa'da Türkiye'den daha çok,100 binden fazla seyirci çekmişti) , öte yanda popüler sinemanın başarılı temsilcisi 'Vizontele Tuuba' ile ateşlenen bu çıkarma eylemine,2004'ün ikinci yarısında Fatih Akın'ın 'Duvara Karşı' ile Cem Yılmaz'lı 'G.O.R.A.' eklenince Fransa genelinde yaklaşık 300 bin seyircilik olağanüstü bir sonuca ulaşılmıştı. 2005'te aynı seyirci düzeyi tutturulamasa da, dağıtılan Türk filmi sayısı altıya çıktı. Fransız dağıtımcılar tarafından getirilen Fatih Akın'ın belgeseli 'İstanbul Hatırası' ile Ferzan Özpetek'in 'Karşı Pencere'sine, Ali İnan'ın henüz bir yaşındaki 'TooCool' adlı dağıtım şirketi dört film daha eklemişti: 'Gönül Yarası', 'Anlat İstanbul', 'Gelibolu' ve 'Organize İşler'. Bu yıl, özellikle popüler sinema örnekleriyle daha da hızlı başladı. Ocak ayı boyunca afişte kalan 'Organize İşler'den sonra Fransa'daki Türklere seslenen ticari filmler birbirini izledi. Beklenen sonucu alamayan 'Maskeli Beşler'in ardından 'Kurtlar Vadisi-Irak' mart ayı başında, Paris'le birlikte yedi kentte gösterime girdi ve '16 yaşından küçüklere yasak' damgasını yiyince, Fransa genelindeki 12 kopyaya rağmen, beş haftada 20 bin sınırını ancak aşabildi. Sonuçta, Fransa'daki dağıtım koşullarını ve yönetmelikleri iyi bilmeyen Türk yapımcıların gerçekçi olmayan aceleciliği, popüler Türk sinemasının dağıtımına gönül veren TooCool şirketini de çok zor durumda bırakmış oldu. Fransa'da bir filmin dağıtımını başarmanın iki önkoşulu var: Kopyalarının gösterim tarihinden en az iki ay önce gönderilmesi ve altyazıların özenli bir şekilde hazırlanması... Örneğin,22 Mart'ta gösterime giren 'Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü? 'yü, bir basın gösterisinde izleyen Fransa'nın önemli gazetelerinden Le Figaro'nun sinema yazarı, altyazıları çok kötü bulduğu için filmi yarıda bırakarak salondan çıkıyordu. Eski sinematekte Türk filmi Paris'in göbeğinde, Bonne Nouvelle bulvarı üzerinde bulunan eski sinematek salonunun işletmesini de devralan TooCool'un, 'Dünya Sineması' (Cinema du monde) adıyla dağıtım ağına kazandırdığı 200 koltuklu bu yeni mekân, son üç ay içinde Türk sinemasını uğrak yeri olmuş durumda. Dünya Sineması, mart ayında dokuz filmden oluşan 4. Türk Sinema Haftası'na da kapılarını açıyordu. Bu etkinliğin ardından Ezel Akay'ın 'Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü? 'sü, Reha Erdem'in 'Korkuyorum Anne'si, Çağan Irmak'ın 'Babam ve Oğlum'u afişe çıktı. Sanat sinemasına ağırlık veren iki Fransız dağıtım şirketi de Locarno Festivali'nde Gümüş Leopar kazanan Yılmaz Arslan'ın 'Kardeş Katili' (Fratricide) ile Yeşim Ustaoğlu'nun 'Bulutları Beklerken'ini gösterime çıkardı. Nuri Bilge Ceylan'ın Altın Palmiye adayı filmi 'İklimler', Zeki Demirkubuz'un 'Kader', Reha Erdem'in '5 Vakit'iyle liste uzayıp gidecek...



Kaynak: Radikal

Haberde Adı Geçenler

En Son Haberler


>> >> Türk sinemasına Fransız kalmıyorlar

Haberler


Vizyondaki Filmler