Türk Sinemasında Yaşlı Aciz, Edilgen ve Zavallı!

11.9.2006
Türk Sinemasında Yaşlı Aciz, Edilgen ve Zavallı!


Toplumun yaşlılığa bakışını anlamak için dört sinema filminde 65 yaş ve üstü karakterler incelendi. Gerçek hayatla sinemanın örtüştüğü ortaya çıktı: Türkiye'deki yaşlı zavallı, aciz, beklentisiz Toplumun yaşlılığa bakışını çözümlemek amacıyla incelenen dört sinema filminde yaşlı karakterlerin içine kapanık, cinselliğinden soyutlanmış, beklentisiz, zavallı, aciz ve sosyal ilişkileri zayıf kişiler olarak sunulduğu saptandı. Gülhane Askeri Tıp Akademisi (GATA) Geriatri Bilim Dalı'ndan Doç. Dr. Refik Mas, GATA Aile Hekimliği'nden Yrd. Doç. Dr. Eşber Özkömür, Başkent Üniversitesi Anatomi Anabilim Dalı'ndan Dr. Nüket Mas, Pamukkale Üniversitesi'nden Dr. Ahmet Özer ve Dr. Nurhan Meydan Acımış, Türk sineması ve televizyonunda sanatın sunumunun incelenmesi yoluyla yaşlılığa toplumsal bakışı çözümlemek için dört sinema filmini inceledi. Filmlerde 65 yaş ve üstü olduğu öngörülen karakterlerin anatomik, psikolojik, fonksiyonel ve sosyokültürel özelliklerinin işleyişi değerlendirildi. Olağan model! Ekip, Abdullah Oğuz'un yönettiği 'Asmalı Konak'ta Selda Alkor'un canlandırdığı Sümbül Hanım, Zeki Ökten'in yönettiği 'Güle Güle' filminde Yıldız Kenter'in oynadığı Zarife, Kartal Tibet'in yönettiği 'Hababam Sınıfı Merhaba' filminde Zeki Alasya'nın hayat verdiği Boz Ali ve Ömer Vargı'nın yönettiği 'İnşaat' filminde de Suna Pekuysal'ın oynadığı 'yaşlı kadın' karakterlerini inceledi. Söz konusu karakterlerin kendine yeten, üretken, aktif, başarılı yaşlanan gelişmiş ülke modeliyle çelişkide olduğu belirlendi. Filmlerde yaşlıların içine kapanık, cinselliğinden soyutlanmış, beklentisiz, kendi iç yalnızlığında, zavallı, aciz, sosyal ilişkileri zayıf, üretime katılımcılığı az ya da hiç olmayan, kendine yüklenen büyük ebeveyn rolünün gerektirdiği ağır sorumluluk altında ezilen, edilgen bir yaşlı kimliğinin öne çıkarıldığı saptandı ve bu kalıbın olağan model olarak sunulduğu vurgulandı. Uzmanlar, yaşlılık konusunda toplumda var olan klasik kalıp imajının ve kabullenmelerin 'başarılı yaşlanma modeli'yle değiştirilmesi için, sinemada klasik imajların yüreklendirilmesi yerine, eğitici rolün ön plana çıkarılması gerektiğini kaydetti. Üretime katılmıyor Dr. Nüket Mas, araştırma için 20 filmi incelemek istediklerini ancak bu filmlerin 16'sında yaşlıların 'Türk sinemasında klasik yaşlı tipine oturmuş' şekilde sakat ve hastalıklı tiplemelerle sunulduğunu söyledi. Türk toplumunun yaşlıya verdiği rolle Türk sinemasında yaşlı sunumunun örtüştüğünü dile getiren Mas, 'Emekli olsa da üretime katılan motif yoktu. Depresif, zavallı kimliğindeki tiplemeler bizi çok üzdü. Ne yazık ki Türkiye'de yaşlıya verilen rol bu' dedi. Dr. Nüket Mas, sinemanın oluşturacağı pozitif yaşlı tiplemelerle halkı ustaca motive edebileceğini sözlerine ekledi.



Kaynak: Radikal.com

Haberde Adı Geçenler

En Son Haberler


>> >> Türk Sinemasında Yaşlı Aciz, Edilgen ve Zavallı!

Haberler