Usta yönetmenin filmi yeniden vizyonda!

13.3.2020
Usta yönetmenin filmi yeniden vizyonda!
Zeki Demirkubuz'un Masumiyet'i ve Kader'i sinemalara dönüyor!

Türk sinemasının usta yönetmenlerinden Zeki Demirkubuz, senaryolarında iyi yazılan diyaloglarla, oyuncuları iyi yönetmesiyle, kullandığı renklerle önemli bir isim haline gelmiştir. İnsancıl bir sinema yapmak isteyen Demirkubuz, bir söyleşide “Doğru sinemanın özünde ciddiyet ve samimiyet yatar,” der.

1997 yapımı Masumiyet filminin başrolünde Derya Alabora, Güven Kıraç ve Haluk Bilginer’i görüyoruz. Antalya Film Festivali’nde 4 Altın Portakal, Altın Koza Film Festivali’nde de 4 ödül alan film, Uğur ile Bekir’in 40’lı yaşlarını ele alıyor. 

Filmin konusu

Namus cinayeti nedeniyle hapse giren Yusuf, amaçsız bir hayata sahiptir artık. Yusuf, hapisten çıkacağı gün, kimsesi olmadığını ileri sürerek hapiste kalmak istediğini dilekçeyle müdüre iletir, ama bu isteğin kabul edilmesi mümkün değildir. İzbe bir pansiyon köşesinde yolu Bekir ve Uğur’la kesiştikten sonra hikayedeki tüm kişilerin hayatlarını derdinden sarsan hadiseler yaşanacak, herkes kendi masumiyetinin peşinden gidecek; bu seçimler de hepsinde derin yaralar açacaktır. Uğur güçlü bir hayat kadınıdır, Bekir ise ona saplantılı bir adam. Fakat Uğur'un gönlünde Zagor vardır... 

S. Ruken Öztürk’ten...

Film ‘masumiyet’le suçsuz olduğu halde yaralanmış sessiz ablayı, baba şiddetine maruz kalmış küçük dilsiz kızı ve hiçbir şeyin farkına varamayan (seyircinin gerisinde kalan) Yusuf’u işaret etmektedir. Aslında ister fahişe (Uğur) , ister pezevenk (Bekir) , isterse katil olsun (Yusuf) ‘âşık olan’ da masumiyeti taşır. Ancak aşklar birbirine teğet geçer, olanaksızdır. Uğur Zagor’u, Bekir Uğur’u, Bekir öldükten sonra da Yusuf Uğur’u sever, ama her aşk bir ölümle sonuçlanır. Filmde karakterler genellikle hiçbir şey yapmadan Türk filmleri izler. Yusuf otele girerken koltuğa gömülmüş küçük kızı / Çilem’i kamera göstermez, onu görebilmek için öne geçmek gerekecektir. Bu yüzden kapıdan bakarak gösterilen çerçevede boş koltuklar ve televizyonda bir Türk filmi vardır, film sanki izleyicisini bekler. Sonraki sahnelerde, başka bir otelde koltuklara C Blok’u izleyen seyirciler ve yönetmen Demirkubuz oturur. Çilem’in hastalanması, Yusuf’un ve otelcinin yardımseverliğini / merhameti açığa çıkarır. Cezaevinde, otelde, karakolda her yerde durup dururken kapılar açılır, bu motif diğer filmlerde de kullanılacaktır. C Blok’da bir yerde türkü kullanan yönetmen, Masumiyet’te farklı bir türkü kullanır. Ana karakterlerden birini (Bekir) erkenden öldüren yönetmen, geleneksel film stratejilerinin dışında davranır.

Filmin kapanış jeneriğinde yazılan Beckett’in “Hep denedin. Hep yenildin. Olsun. Gene dene. Gene yenil. Daha iyi yenil” sözleri bütün karakterler için söylenmiş gibidir. Aşkına karşılık alamayan Bekir intihar eder. Uğur sevgilisi Zagor / Orhan’la kaçar ama her ikisi de vurulur. Ayakta kalan iki kişi Yusuf ile dilsiz Çilem’dir. (Türkçede ‘çilem’ acım, eziyetim anlamına gelir) . Daha önce Uğur’un odasındaki fotoğrafı göremeyen Yusuf, bir saniye farkla televizyondaki haberleri de kaçırdığı için arkadaşı Orhan’ın aslında Uğur’un sevgilisi olduğunu anlayamaz. Dolayısıyla melodram özellikleri olarak sayılan tesadüflerin, tekrarların ve aşırılıkların bizi bir Yeşilçam filmine götürmesi beklenirken, malzemenin işlenme biçiminden çağdaş bir film ortaya çıkar.

 

Kader 

Zeki Demirkubuz, Uğur ile Bekir’in 40’lı yaşlarındaki hikayelerini anlattığı, Masumiyet’in ardından Kader filmi ile ise bu karakterlerin gençlik yıllarına bir bakış atmıştır. 

Filmin konusu

Kör düğüm olmuş bir aşk üçgeni, Bekir, Uğur ve Zagor'un bu zorlu yolculuğunda işler karışıktır. Bekir Uğur’a, Uğur Zagor’a, Zagor’da serseriliğe aşıktır. Karşılığını bulamayan kalplere tutkun bu üç insanın yolu, tutkunun beslediği bir kaderle birbirine bağlanır. Uğur, Zagor’un hapisten çıktığı gece, mahallede işlenen bir cinayetin ardından ortadan kaybolur. Bu kayboluş, ilk başta Bekir’in umutsuz aşkından kurtulması için bir umut olsa da, aylar sonra Zagor’un İzmir’de işlediği bir cinayet sonrası hapse girmesinin ardından Uğur’un mahalleye dönmesi ile Bekir için yıllar sürecek amansız bir kovalamaca başlayacaktır. Aşkının peşinde, kendini hiçe sayarak sürecek bu kovalamaca ile gururunu, benliğini, bütün kişiliğini yitirse de, bir tek şeyi, aşkın masumiyetini yitirmez. 

Zeki Demirkubuz’un 1997 yapımı Masumiyet’i 1 Nisan’da, 2006 yapımı Kader’i de 8 Nisan’da Türkiye’de yeniden gösterime giriyor.




Haberde Adı Geçenler

En Son Haberler

İlgili Resimler


Haberler